Bolsa UF i Ulricehamns Tidning 5/11

 

Det är fem elever på Tingsholm som tillsammans har skapat en något annorlunda väska. Annorlunda i alla fall i fråga om materialet. Det kommer från plastmattillverkaren Bolon och består av rester från deras produktion. Eleverna går sitt andra år på företagarprogrammet och de har startat ett UF företag. Idén att göra en väska fanns med från start.

- Vi satt och pratade om trender och design och kom att tänka på en väska, säger Edith Andén från UF-företaget som består av tre tjejer och två killar.

I början var de oroliga för att en väska skulle bli ett för stort och för svårt projekt. Men trots att de diskuterade andra möjligheter kom tankarna tillbaka till väskan. Genom kontakter på Bolon fick UF-företagarna överblivet material från matt tillverkningen. Emma Nilsson menar att det är ett material som passar bra som väska för det är enkelt att hålla rent.

- Vi har inget innertyg för att det ska vara extra lätt att torka av väskan, säger hon
Bolon trodde först att det inte skulle gå att sy i plasten men de unga företagarna hade turen på sin sida.

- Det var roligt när vi fick höra från Samhall att det gick att sy i. Då blev idén verklighet, säger Edith Andén.
 
För det är Samhall i Ulricehamn som syr och materialet samlar ungdomarna själva in. Anna Östlundh, som är den enda i gruppen med körkort, har fått köra företagarna till Borås för att hämta dragkedjor och till Svenljunga för skinn till väskans handtag.

Det har bara varit positiva reaktioner från de bolag eleverna kontaktat. Edith Andén är stolt över det faktum att det är de själva som har tagit kontakt.

- Vi har inte gått igenom några andra personer utan själva gått direkt till de företag vi ville ha kontakt med, säger hon.

UF-företaget de startat nu kommer att behövas avslutats om ett år. Men produkten kommer att leva kvar berättar Anna Östlundh.

- Vi är nära att starta ett handelsbolag.

Ännu så länge har väskan inte visats upp offentligt men på söndag kommer den att medverka i modevisningen på Tingsholm. Tjejerna och killarna har fler idéer på hur de ska nå ut med sin produkt. De unga företagarna har en grupp på sajten facebook där de kommer att lägga upp bilder på väskan.
De kommer även att skicka ut reklam om väskan till ungefär 500 mailadresser, både till företag och privata, tänkbara, kunder.

- Sen kommer vi i företaget förstås att använda väskan själva, säger Anna Östlundh.

Redan på fredag får väskan stifta bekantskap med den stora världen. Då tar elevernas rådgivare, Per Johansson, med den till New York för att fotografera den i klassisk NY-miljö.

(Text och bild Lovisa Johansson UT)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0